Eerste 1000 kilometer gereden - Reisverslag uit Badajoz, Spanje van Jeroen Bod - WaarBenJij.nu Eerste 1000 kilometer gereden - Reisverslag uit Badajoz, Spanje van Jeroen Bod - WaarBenJij.nu

Eerste 1000 kilometer gereden

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

09 November 2014 | Spanje, Badajoz

Hallo mensen,

Om mijn verslagen een beetje actueel te houden, probeer ik elke week even een klein verslag te schrijven over de gebeurtenissen van de afgelopen week. Hierbij het verslag van deze week.

Doordat ik nu de 2e werkweek erop heb zitten gaat alles al wat makkelijker en rustiger. Maandag op mijn verjaardag heb ik helemaal niks bijzonders gedaan. Best wel apart als je jarig bent en dit moet vieren zonder vrienden, bekenden en familie. Toen Rosa in de avond nog even naar de winkel was geweest, had ze voor mij een doosje Ferrero Rocher meegenomen. Toch aardig van haar, dan had ik toch nog een kleine traktatie i.p.v. zelfgemaakte monchoutaart wat ik normaal krijg haha.

Ook ben ik hartstikke blij met mijn auto. Ik heb er deze week al veel mee gereden. Natuurlijk ook om op het werk te komen, maar ook om de omgeving te verkennen. Ik rij voor het werk alleen in de week al bijna 300 kilometer. Elke avond ben ik wel met een omweg naar Badajoz gereden om te kijken wat er in de buurt allemaal te zien is. Dit zijn dus voornamelijk grote vlaktes met landbouwgrond, olijfbomen en wijngaarden. Vandaag (zondag) ben ik eigenlijk voor het eerst een dag met de auto weggeweest.

Doordat er in Extremadura veel wijn wordt verbouwd/geproduceerd, werd hier in de buurt een wijnbeurs georganiseerd voor de producenten en alle betrokken partijen van de wijnbouw. Juan Carlos vroeg dinsdag aan mij of ik met hem mee wilde gaan om te kijken. Waarom ook niet? Onderweg naar de beurs waren ze ook olijven aan het oogsten. Dus ik zat al bijna andersom in de auto om te kijken wat voor een machine het wel niet was, dat vond ik wel interessant. Juan Carlos draaide gelijk de auto om het even van dichterbij te bekijken. Nadat we even met de boer gepraat hadden ben ik ook weer wat wijzer geworden over de olijvenproductie hier. Doordat deze bomen minder droogtegevoelig zijn, zijn er hier veel van. Een boom gaat gemiddeld 25 jaar mee en wordt één keer per jaar geoogst. Wel interessant om het gezien te hebben, want dat kennen we in Holland niet. Mensen consumeren hier veel olijven in de vorm van olie en de olijven zelf.

Aangekomen bij de beurs had ik er wel aardig wat van verwacht. Het gebied waar de beurs was is heel erg afhankelijk van wijnen. Dat ''wijngebied'' is zeer uitgestrekt en je ziet er niets anders als gaarden, gaarden en nog eens gaarden. Dus toen ik binnen kwam en zag dat er ongeveer 25 standjes stonden in een hal van nog geen 80 bij 50 meter, viel het mij iets wat tegen. Achteraf waren het alleen maar grote bedrijven die duizenden hectares bezitten voor de productie van druiven. Het was meer een soort van promotiebeurs voor wijnbouw. Er stonden nog twee klanten van Juan Carlos op de beurs, maar dat was het dan ook wel. Ik moet zeggen dat ik er voor mijn onderzoek niet wijzer ben geworden, maar ik heb wel zo'n beetje alle soorten wijnen geproefd die er bestaan. Juan Carlos stelde mij ook aan iedereen voor. Hij stelde mij voor als zijn collega die Nederlands is. Dus iedereen dacht dat ik speciaal vanuit Nederland was gekomen om die beurs te bezoeken. Dus iedereen stelde mij van allerlei vragen, en ik maar ''ja'' knikken. Ik heb dan wel stage gelopen op een bedrijf met een wijngaard in Gendringen, maar ik weet er ook niet heel erg veel van. En dan nog proeven. Eerst ruiken. Daarna het glas scheef draaien. Roeren. Het glas naar het licht houden. En dan een slokje nemen. Even wachten en serieus kijken. Even met je wangen bewegen zodat het lijkt dat je het ook echt aan het proeven ben. En dan zeggen dat hij vol van smaak is met een milde en zoete nasmaak (in het Spaans he!?). Ik wist niet wat ik aan het doen was..... maar het leek erop dat iedereen het prachtig vond dat een Nederlander hun wijnen kwam uitproberen. Vraag me niet welke wijnen ik heb gehad, ik weet het echt niet. En of ze nu droog, zoet of vol van smaak waren, ik weet het echt niet. Ik heb met Juan Carlos echt wel een leuke en mooie dag gehad. Voor diegene die ook nog eens zo'n beurs gaan bezoeken, neem een taxi of regel ander vervoer i.p.v. zelf rijden!!

De overige dagen heb ik gewoon mijn ding gedaan en verder niets bijzonders. Op vrijdagavond om 17.00 zou ik samen met Sancho en Victoriano een vergadering hebben om de vooruitgang van het verslag te bespreken. Dus ik stond braaf 16. 55 uur bij het restaurant waar we afgesproken hadden te wachten, totdat om 17.05 uur de telefoon ging en Sancho me vertelde dat Victoriano de auto kapot had, dus het gesprek was geannuleerd. Dat was wel jammer, ik had me goed voorbereid en ik had veel vragen. Toen heb ik Gijs maar gebeld om te vragen of hij nog zin en tijd voor een bakje koffie had. Gijs maakt daar altijd tijd voor! Heel mooi, dus ik ben rond 19.00 uur naar Gijs gegaan om er even een bakje koffie en daarna een pilsje te drinken. Weer even fijn bijgepraat.

Nadat ik bij Gijs was geweest, belde Victoriano op. Hij was die avond in Badajoz met zijn familie op bezoek bij Oskar, de zoon van Rosa. De vrouw van Oskar is weer de zus van Victoriano. Hij zou tot zaterdag avond of zondag in Badajoz zijn, dus vroeg hij of ik zin had om de volgende dag (zaterdag dus) geen zin had om bij Oskar te komen. Dan konden we meteen even mijn vragen behandelen en de plannen doornemen.
Dus de volgende dag zijn we even bij een restaurantje gaan zitten om alles te bespreken. Ik ga dus in deze periode met Victoriano nog een reis maken door Spanje om potentiële distributie bedrijven te benaderen. Dit lijkt me een mooie ervaring, want ik ga er dus grote bedrijven benaderen en ik zie meteen het grootste gedeelte van Spanje. Het plan is dus om in ongeveer 5 dagen tussen de 10 en 15 distributiebedrijven te benaderen die door het land verspreid zitten. Gezien Victoriano echt een sympathieke kerel is, gaat dat wel goed komen.

Daarna had Victoriano nog wat in petto. Het was namelijk ''dia de tapa''. Dag van de Tapa. Het is dan de bedoeling dat je zoveel mogelijk café's bezoekt om er te drinken en bij elk café een tapa te eten. Dit zijn gewoon kleine porties met meestal warm eten. Het is wel lekker, maar ik vind het altijd maar niks, je krijgt bijna honger onder het eten. Ik heb liever gewoon een bord vol met een goed stuk ''vleis'' i.p.v. elke keer een bedrette ''hapje''.
Maar goed, Victoriano vroeg of ik a.u.b. mee wilde komen. Ik wilde dit wel, was ik toch al wel van plan, maar waarom wil je dan dat ik unbedingt mee kom? Het had er dus mee te maken dat Victoriano en Oskar thuis moesten blijven en op de kinderen zouden passen, zodat de vrouwen konden gaan. Het plan van Victoriano was dat als ik nu meeging, dat de mannen zeker wel mee moesten komen om Jeroen alles te laten zien en om alles uit te leggen. Ik was dus het excuus van Victor en Oskar dat zij konden gaan! Echt prachtig, wat een feest. We zijn om 14.00 uur s'middags begonnen en waren pas heel laat klaar met ''de dag van de tapa''. Wat een feest.

Nadat ik vanmorgen wakker werd, twijfelde ik of ik wel kon gaan rondrijden. Ik vond het nog niet verantwoord om in de auto te stappen. Nadat ik even een bak koffie heb gedronken ging het wel weer en ben ik in de auto gestapt. Ik heb afgelopen vrijdag een landkaart gekocht van Spanje en Portugal. Het idee is om deze kaart te gaan ''inkleuren'' met waar ik overal naartoe ben geweest. Ik heb dus na vandaag al ruim 1200 kilometer gereden in één week. Vandaag ongeveer 400 kilometer gereden. Ik ben vanuit Badajoz eerst naar Elvas in Portugal geweest. Daarna richting Portalegre en daarna met een omweg via de grens overgestoken weer richting Badajoz. Nu heb ik ook een goede indruk van de omgeving. Het is dus echt dunbevolkt in zowel Portugal als Spanje (althans deze regio). De afstanden tussen de kleine dorpen zijn veel groter dan dat we in Nederland zijn gewend. Persoonlijk vind ik ook alle dorpen hier erg mooi zijn. Veel oude gebouwen met veel kastelen en restanten uit de Romeinse tijd. Het is niet altijd praktisch, want in sommige dorpen kun je niet zomaar met een tractor of vrachtwagen komen, maar dat maakt de dorpen hier wel mooi opzicht. Voor een impressie, ik heb foto's op facebook gezet. Onderweg heb ik ook nog even fijn gegeten, want dat kan hier overal wel goed. Bijna elk dorp heeft wel een soort restaurant of café waar je wel kan eten en drinken.

Ik hou er weer mee op en tot de volgende keer,
Jeroen

PS. Bedankt voor de felicitaties via appjes, berichten en reacties op deze verslagen. Leuk om te zien wie dit allemaal leest.

  • 09 November 2014 - 22:02

    Anne En Henny:

    hee Jeroen, mooi verslag! We wensen je n heel fijne tijd toe en kijken uit naar je verhalen..groetjes van ons allemaal x

  • 10 November 2014 - 00:14

    Tessa :

    hee Jeroen,

    Leuk om te lezen dat je zo veel onderneemt!
    En wijnproeven en een soort kroegentocht.. Klinkt toch niet heel verkeerd!

    Geniet van de mooie omgeving en de cultuur. Ik blijf je volgen;)

    Groetjes!

  • 10 November 2014 - 08:56

    Remco:

    He Jeroen! Dat klinkt goed en vooral zwaar, al die cultuur die je daar moet proeven ;).

    Succes!

    Groeten Remco

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Badajoz

Jeroen

Actief sinds 14 Juni 2009
Verslag gelezen: 521
Totaal aantal bezoekers 34435

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2014 - 15 Maart 2015

Internship Faesal Spanje

19 Juli 2009 - 01 November 2009

stage

Landen bezocht: