Eerste week - Reisverslag uit Badajoz, Spanje van Jeroen Bod - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Badajoz, Spanje van Jeroen Bod - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

26 Oktober 2014 | Spanje, Badajoz

Hallo mensen,

Jullie zullen wel denken, daor hij um alwéér met un verslag, maar als ik dit niet doe dan ben ik het meeste alweer vergeten...

Dit komt doordat ik deze week al veel heb gedaan en veel mensen heb leren kennen. Het huren van een auto is toch lastiger dan gedacht. We hebben geprobeerd een auto te huren, maar doordat ik Nederlander ben is het huren van een auto voor 6 maanden niet mogelijk. Ook niet via Simonis BV of via Victoriano die Spaans is. Waarom snap ik zelf ook niet helemaal, want wat is er voor een bedrijf nu handiger om een auto voor langere tijd te verhuren? Het is dus even afwachten hoe het nu verder gaat lopen. Gerard gaat morgen (maandag) vanuit Nederland via Hertz een auto proberen te regelen. Het probleem is dat Hertz hier in Badajoz geen filiaal heeft en ik deze dan waarschijnlijk in Sevilla (ongeveer 200 km hiervandaan) moet ophalen. We wachten eerst wel even rustig af of dit überhaupt kan.

Nadat ik het vorige verslag geplaatst heb, kreeg ik vrij snel al een appje van Edwin Keuper. Hij verteld mij dat zijn zwager (Gijs van Hal) nog geen 10 minuten hiervandaan woont net over de grens in Portugal. Gezien Gijs een melkveehouderij heeft vind ik dit zeer interessant om hem te bezoeken. Edwin heeft mij zijn nummer gegeven. Doordat ik zeer geïnteresseerd ben in bedrijven in het buitenland, kon ik het niet laten hem de volgende morgen meteen te bellen. Ik had het geluk dat Gijs diezelfde dag nog naar Badajoz moest om wat op te halen. Dus diezelfde dag heeft Gijs mij opgehaald bij Rosa om zijn boerderij te laten zien. Zij hebben een groot melkveebedrijf met personeel. Nadat we eerst een bakje koffie hebben gedronken, heeft Gijs mij zijn boerderij laten zien. Erg interessant om zijn bedrijf te zien. Daarna zijn we met de rest van zijn gezin wezen uiteten. Ik ben nu al blij dat ik wat van de landbouw hier heb gezien. Edwin nogmaals bedankt voor de tip en Gijs en José bedankt voor de gastvrijheid!

Doordat ik nog geen auto heb, had ik Eva gevraagd of zij het goed vond of ik bij Rosa bleef. Dit was geen probleem. Ik heb hier internet, dus ik kon al wat voorbereidend werk doen en wat werk voor school. Misschien was het achteraf ook goed dat ik bij Rosa bleef, want je blijft de hele dag door Spaans praten. Tussen de middag (14.30 uur!!) komt de zoon van Rosa, Will, altijd hier warm eten. Dit is een aardige kerel die zijn best doet om Engels te spreken, maar dat wil ik eigenlijk niet. Hij wil juist zijn Engels door mij wat opkrikken, maar ik wil juist Spaans leren. We hebben dus afgesproken dat ik eerst Spaans moet leren en dat we daarna meer Engels kunnen spreken. Ik moet zeggen dat het Spaans zeker niet slechter is geworden in de laatste dagen. Ik krijg toch al meer mee dan ik gedacht heb. Maar het zal, ondanks dat, toch nog wel een paar weken (of maanden) aanlopen voordat ik goed Spaans kan, maar alles wat ik nodig heb of wil kan ik wel omslachtig uitleggen.

Vrijdag kwam opeens een andere zoon van Rosa op bezoek, namelijk Oskar. Hij kwam even één van zijn kinderen bij oma afzetten. Ook Oskar lijkt me een aardige kerel die samen met zijn broer Will mij het een en ander van Spanje en Badajoz willen laten zien. We hadden afgesproken om in de avond bij een bar te gaan eten en drinken. Was wel een leuke avond en zij zijn geïnteresseerd in wie ik ben en wat ik doe.
De volgende ochtend wilde ik weer gaan werken aan mijn opdracht, maar dit duurde maar even. Oskar kwam weer langs om oma weer van één van zijn kinderen te voorzien. Rosa wordt hier altijd wel blij van volgens mij, een beetje leven in de brouwerij denk ik maar zo. En volgens mij was dat kindje ook wel nieuwsgierig naar mij, want zo'n keerl bij oma was ze niet gewend.

Later die dag kwamen Oskar en Will met de gezinnen bij oma eten. Volgens mij doen ze dit elke zaterdag. Dus dit houdt in dat oma dan voor 6 volwassenen en 5 kinderen moet koken. Dit was best leuk, de kinderen snapte nog niet zo goed wie ik was en wat ik hier deed, maar later werd het wel geaccepteerd (gelukkig maar, want ik ben hier nog 6 maanden!). Ook de vrouwen van Will en Oskar zijn aardige vrouwen die mij veel vragen stelde en ze het fijn vonden dat ik bij hun schoonmoeder woonde. Ik merk nu ook dat eten en familie erg belangrijk is hier in Spanje. Het is eten is meestal uitgebreid en het duurt vrij lang voordat alle gangen geweest zijn. Later die middag heb ik nog even met de kinderen in de tuin gevoetbald. Ik probeerde de kinderen uit te leggen dat Nederland veel beter in voetbal is dan Spanje, maar dat wilde ze nog niet snappen. Doordat het raam openstond, konden Oskar en Will horen wat ik tegen de kinderen zei, en volgens mij kwam het er op neer dat de kinderen mij wel een schop mochten geven, met een knipoog dan haha.
Met Oskar en Will kan ik wel ouwehoeren. Zij zijn ook fanatieke voetbalfans en houden ook van een potje voetbal. Ik begon elke keer weer over de wedstrijd tussen Nederland en Spanje van afgelopen WK. Dit werd elke keer afgekapt, ze wilden er niks van weten! Das mooi, weet ik hun zwakke kant ook alvast.

Later die avond moesten Real Madrid en Barceona tegen elkaar voetballen. Will is fan van Real en zijn vrouw is fan van Barca. Zij vroegen of ik mee wilde gaan naar hun huis om daar de wedstrijd ''El Classico'' te gaan kijken. Aangezien Rosa geen Canal+ heeft, heb ik dat maar gedaan. Na de wedstrijd ging ik met hun mee naar de vrienden van Will. We zijn in Badajoz wezen uiteten (alweer!) en hebben nog wel een paar pilsjes gedronken. Een van zijn vrienden is verslaggever van het Stierenvechten. Hij volgt zo'n beetje elk gevecht en is goed bevriend met vele stierenvechters. Dus met hem heb ik het grootste gedeelte van de avond wel gepraat. Was erg interessant aangezien het een traditie is hier en gedurende de zomer dit een van de meeste geleefde sporten is in Badajoz (althans, als ik alles goed begrepen heb dan). Doorat er in de winter geen wedstrijden worden gehouden, zal het voor mij waarschijnlijk niet mogelijk zijn om een wedstrijd te zien.

Zo zie je maar weer, in de eerste week heb ik hier al veel mensen leren kennen. Ook heb ik al veel van de cultuur en tradities leren kennen. Ik kan nu al concluderen dat ik geluk heb gehad dat ik bij deze familie terecht ben gekomen. Wie weet wat er nog meer komen gaat.

Verder voel ik me goed en heb ik het hier goed na mijn zin. Morgen ga ik, als het goed is, voor het eerst werken op het kantoor bij Faesal. Ik ben benieuwd hoe dit zal gaan verlopen.

Groeten Jeroen

PS. Bedankt voor de vele reacties en berichten

  • 26 Oktober 2014 - 12:47

    Susan:

    Ha Jeroentje,

    Wat fijn dat je zo goed opgevangen bent daar en dat je nu al zoveel leuke mensen om je heen hebt! Gelukkig ben jij ook de moeilijkste niet met contact maken. Veel succes met je Spaans, maar zo te horen gaat dat helemaal goed komen. Geniet van je tijd daar!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Badajoz

Jeroen

Actief sinds 14 Juni 2009
Verslag gelezen: 711
Totaal aantal bezoekers 34409

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2014 - 15 Maart 2015

Internship Faesal Spanje

19 Juli 2009 - 01 November 2009

stage

Landen bezocht: